• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Бібліотека

Бібліотека

Робота бібліотеки з батьками

У шість років малюк переступає поріг школи, а прощається з нею в юності. Як важливо, щоб ці роки були для кожної дитини радісними, незалежно від того, які в неї обдарування і здібності. Джерелом такої радості можуть і повинні бути книги.

Основне завдання бібліотеки сьогодні — навчити дітей цінувати книгу, відчувати в ній щоденну потребу. Багато труднощів на цьому шляху чекає і батьків, і педагогів, і бібліотекарів. Але й велика нагорода. Прекрасна книга, прочитана в дитинстві, може залишити слід на все життя.

Деякі батьки кажуть, що це справа бібліотекарів і вчителів. Так, але хто краще за батьків знає свою дитину? Як часто вразлива дитяча пам'ять роками зберігає влучно сказане батьківське слово!

Плідна співпраця бібліотекарів з батьками є важливим фактором, який впливає на результативність роботи шкільної бібліотеки з розвитку читацьких інтересів учнів, формує їх бібліотечну грамотність і культуру.

Основою роботи бібліотеки з батьками юних читачів є глибоке вивчення ролі сім 1 в читанні дітей. У цьому бібліотекарям допомагають і вчителі, і самі діти. Батьків запрошують відвідати бібліотеку — ознайомитись з приміщенням, з розташуванням книжкового фонду, з великою кількістю дитячої літератури. Більш тісний зв'язок виявляється з батьками учнів початкових класів. Батьки у бібліотеці допомагають своїм малюкам у виборі літератури. Часто це стається тоді, коли батьки відвідують бібліотечні уроки, в яких учні беруть участь у посвяті в читачі, різних масових заходах. На таких заходах я веду бесіди про дитяче читання та його особливості, даю конкретні поради щодо керівництва читання, організації домашньої бібліотеки.

Відвідуючи батьківські збори, я проводжу анкетування батьків. Аналіз анкет дає можливість визначити, в чому батьки відчувають труднощі, яку літературу вони використовують у сімейному читанні (див. додаток 1).

Важливо те, що ця робота ведеться систематично, протягом навчання дітей у школі. Форми цієї роботи і масові, й індивідуальні (див. додаток 2).

Виховуємо читача

Щоб дитина полюбили книжку, процес читання, бібліотекарю повинні допомагати батьки. їм потрібно самим задуматися над тим, як зробити книжку другом для дітей і помічником у їх вихованні. Це довга і клопітка праця, щоб досягнути успіху, доведеться діяти вдумливо і терпляче.

З чого почати? Насамперед потрібно ознайомитися зі змістом багатьох дитячих книжок. Це допоможе краще зрозуміти дитячий світ, порівняти свою дитину з ровесниками, іноді навіть знайти якийсь педагогічний прийом (див. додаток 3).

Книжки пояснюють дітям світ, розвивають їхнє мислення, пам'ять, усне мовлення. Завдання батьків полягає в тому, щоб вони правильно налаштували дитину на роботу з книгою, дали зрозуміти їй, для чого потрібна книга, яка користь від неї. Дитяча література має перед собою мету — виховувати учнів книгою.

Книжки для молодших школярів купують, як правило, батьки. Раджу, перш ніж придбати дитині книжку, переглянути її самому. Достатньо 2—3 хвилин, щоб прочитати анотацію або звернення до читача, першу сторінку, зазирнути в середину і в кінець книги. Цей перегляд допоможе одразу ж визначити, про що ця книжка, кому вона адресована, як оформлена, весела чи сумна, про давні часи чи про сучасні події, важко буде її читати вашій дитині чи ні. Батьки, знаючи свою дитину, повинні купувати їй книги на ту тематику, якою вона цікавляться. Уже змалечку батьки готують дитину до майбутньої професії, коли виявляють зацікавленість дитини тією чи іншою професією і розвивають це захоплення.

Якщо малюк тільки починає виявляти інтерес до самостійного читання, намагайтеся купувати йому тоненькі книги з великими малюнками, бо сторінка, насичена шрифтом, лякає дитину. Але з кожною прочитаною сторінкою впевненість початківця у власних силах росте.

Виховуючи у дитині читача, дбайте, щоб змалку в неї створювався читацький досвід. А для цього школяреві треба ознайомитися з різноманітною літературою: читати казки, пригодницькі, науково-фантастичні твори, вірші, оповідання, байки, фольклор (див. додатки 4—9).

Добираючи книжки дітям, треба добре знати дитячу літературу, її виховні можливості, щоб дитина читала їх у тому віці, коли книжкові образи дійсно впливають на формування дитячого характеру.

Поради батькам

1.Починаючи від народження дитини, постійно купуйте книги.

2.Створіть вдома власну бібліотеку.

3.Поповнюйте періодично домашню бібліотеку літературою, відповідно до віку вашої дитини.

4.Прищепляйте дитині любов до книги.

5.Виховуйте бережливе ставлення до книги.

6.Контролюйте читання дитини.

7.Вчіть переказувати прочитаний твір.

8.Вчіть дитину вибирати книгу за її уподобаннями.

9.Виховуйте бібліотечну культуру дитини.

Додаток 1

Анкета для батьків

1.Чи маєте ви домашню бібліотеку?

2.Чи велика вона?

3.Як часто ви купуєте книги для своєї дитини?

4.Чи активно читає ваша дитина?

5.Скільки приблизно книг за рік прочитує ваша дитина?

6.Яким книгам вона надає перевагу?

7.Де ваша дитина бере книги для читання?

8.Чи обговорюєте ви з дитиною прочитану книгу?

9.Чи дозволяєте ви своїй дитині читати книги не за віком?

10Як ви вважаєте, хто повинен виховувати у дитини любов до книги: ви, учитель чи бібліотекар?

11.Чи читаєте ви книги?

12.Скільки, приблизно, за рік ви прочитуєте книг?

13.Як часто ви купуєте книги для себе?

14.Чи виховує книга вас особисто?

15.Де ви берете книги для читання?

16.Чи обговорюються прочитані книги у вашому домі всією сім'єю?

17.Як ви заохочуєте дитину до читання?

18.Чи пояснюєте ви дитині, для чого потрібне читання книг?

19.Чи здійснюєте ви перевірку техніки читання дитини?

20.Чи приносить вам особисте задоволення читання книг?

Додаток 2

Анкетаз вивчення ефективності роботи шкільної бібліотеки

1. Як часто ви відвідуєте шкільну бібліотеку?

2.Чи є в бібліотеці заняття, яке вас задовольняє?

3.Чи подобається вам обслуговування в шкільній бібліотеці й чим воно відрізняється від обслуговування в сільській (міській) бібліотеці?

4.Які книги ви любите читати?

5.Чи задовольняє вас фонд наявної літератури в шкільній бібліотеці?

6.Які масові заходи ви хотіли б відвідати у шкільній бібліотеці?

7.Як часто на допомогу вам приходять знання і досвід бібліотекаря? Ваше ставлення до нього.

8.Що вам хотілося б змінити у шкільній бібліотеці? Що вам до вподоби, а що ні?

Додаток З

Анкета вивчення читацьких інтересів (для батьків)

1.Прізвище, ім'я дитини.

2.Якою мовою ви спілкуєтесь з вашою дитиною?

3.Що ви зараз читаєте?

4.и читаєте ви разом з дитиною? Що саме?

5.Чи читаєте ви дитині? Що саме? Хто робить вибір казки (оповідання, статті)?

6.На що ви звертаєте увагу, купуючи дитині книгу?

7.Чи обговорюєте ви з дитиною прочитане?

8.Чи цікавить вас література з теми, що вивчає ваша дитина в класі? Якщо так, то де ви її берете?

9.Чи брали ви участь у плануванні вивчення якоїсь теми? Якої саме? Яким чином?

10.Які ідеї ви пропонуєте щодо створення тематичних проектів?

Додаток 4

Анкетадля виявлення читацьких умінь і навичок учнів 1 класу

1.Чи сам ти читаєш книжки?

2.Чи читають тобі книжки вдома? Які?

3.Про що ти з них дізнався?

4.Чи любиш ти слухати казки, оповідання, вірші? Що більше?

5.Що більше любиш: читати сам(а), чи слухати, як тобі читають?

6.Чи є у вас домашня бібліотека? Які там книжки? Спробуй розповісти про одну із них.

7.Розкажи усе, що ти знаєш про книжку.

8.Де можна брати книжки для читання?

Додаток 5

Анкета для учнів початкових класів

1.Чи любиш ти читати книги? Які саме?

2.Скільки книг прочитуєш протягом місяця?

3.Яким чином вибираєш книги для читання?

4.Чи береш книги в сільській (районній) бібліотеці?

5.Чи вмієш користуватися бібліотечними каталогами?

6.З якою швидкістю читаєш? Кількість слів за одну хвилину.

7.Чи робиш будь-які записи під час чи після читання?

Додаток 6

Анкета для виявлення сформованості читацьких інтересів учнів 2—3 класів

1. Яка тема наступного уроку позакласного читання?

2. Як ти добираєш книги: сам(а) чи з допомогою батьків, вчителя, бібліотекаря?

3. Яку книжку ти читаєш зараз? Розкажи все, що ти про неї знаєш.

4. Про що тобі подобається читати?

5. Назви прізвища своїх улюблених письменників.

Додаток 7

Анкета для учнів 9—11 класів

1.3 якого часу ти користуєшся шкільною бібліотекою? с

2. Скільки книг нараховує твоя бібліотека?

3. Яка в ній література?

4. Чи завжди бібліотекар задовольняє твої запити?

5. Якій літературі ти надаєш перевагу?

6. Твої улюблені письменники?

7. Твої улюблені герої книг?

8. Які теми і проблеми тебе цікавлять?

9. Які газети і журнали ти виписуєш? А які б ти хотів(ла) виписувати?

Додаток 8

Анкета для з'ясування емоційно-естетичного ставлення до прочитаноїкниги

1. Рік народження книги.

2. Автор книги.

3. Назва книги.

4. Чи сподобалась вам книга?

5. Що вам у ній сподобалось?

6. Чи було вам цікаво читати цю книгу?

7. На опис якої професії ви звернули увагу при читанні цієї книги?

8. Чи допомогла вам ця книга розширити уявлення про професію?

9. Який відгук про цю книгу ви дали б своєму товаришу?

Додаток 9

Анкета для виявлення сформованості читацьких інтересів,

розвитку читацької самостійності учнів 3—5 класів

1. Чи є у тебе улюблена книжка? Хто її автор? Яка її назва?

2. Яку книжку ти читаєш зараз? Назви автора, головних персонажів.

3. Чи пам'ятаєш ти тему наступного уроку позакласного читання? Назви її.

4. Про що найбільше любиш читати?

5. Чи є у тебе улюблені письменники? Назви їх.

6. Хто може допомогти тобі у виборі гарної книжки?

7. На що треба звертати увагу, добираючи потрібну книжку?

8. Чим можна скористатися у бібліотеці, добираючи необхідну книжку?

Завітайте до нашої бібліотеки!

24 жовтня 2012 р., в старому корпусі школи, почала працювати шкільна бібліотека. Приміщення було відремонтовано власними силами,а це праця технічного персоналу,вчителів та учнів. Бібліотекар Улич Г.М. , педагог-організатор Ширій Т.В.,вчитель української мови та літератури Шевченко Л.О.,вчитель початкових класів Мельникова Л.І. та інші вчителі і учні школи підготували та провели захід урочистого відкриття бібліотеки.

Кiлькiсть переглядiв: 88

Коментарi